ďťż Międzynarodowe oznaczenia samolotów. ďťż

Międzynarodowe oznaczenia samolotów.





An-2 - 04-03-2009 22:49
Witam serdecznie.
Dziś byłem we Wrocławiu na lotnisku i widziałem samoloty RYANAIR zoznaczeniami EI-DAC i EI-DCH Pierwsze litery oznaczają państwo. Nie wiem jakie wiec może ktoś na forum wie proszę o podpowiedz. Może ktoś wie gdzie jest w internecie taki spis?





6182 - 04-03-2009 22:51
EI to Irlandia.
Polecam stronę www.airlinecodes.co.uk :)



Sebek1994 - 04-03-2009 23:42
O, takie coś:
Międzynarodowy kod samolotowy - Wikipedia, wolna encyklopedia



lelek7 - 05-03-2009 09:19
w wiki jest mały babol dla EI podali trzy kraje Irlandię, Rosję i Włochy, tak samo N dla Makau, Portoryko i USA, ciekawe jak one się miałyby różnić (rejestracje oczywiście)





Sebek1994 - 05-03-2009 09:28
Masa włoskich samolotów z oznaczeniem EI :
Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News

Oraz rosyjskich:
Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News

I irlandzkich:
Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News

I nikt nie napisal, że EI tylko dla Irlandii albo jakieś inne oznaczenie jest tylko dla jednego kraju. To nie jest błąd, tylko tak jest w rzeczywistości.



aviator - 05-03-2009 11:50

I nikt nie napisal, że EI tylko dla Irlandii albo jakieś inne oznaczenie jest tylko dla jednego kraju. To nie jest błąd, tylko tak jest w rzeczywistości. No raczej nie o to chodzi. Często SP rejestrowane są w innych krajach, ale nie znaczy to, ze EI to oprócz Irlandii, także znaki np. Rosji...



Sebek1994 - 05-03-2009 12:59
No to nie wiedziałem, sorry....



konradeck - 05-03-2009 15:12
Bo miejsce bazowania/operacji nie musi być takie same jak kraj rejestracji.
Pierwsza 1-2 litery są tożsame z radiowymi kodami krajów i są unikalne dla kraju.



Gabik - 07-03-2009 20:53

Bo miejsce bazowania/operacji nie musi być takie same jak kraj rejestracji.
Pierwsza 1-2 litery są tożsame z radiowymi kodami krajów i są unikalne dla kraju.
Dlaczego z radiowymi? To ze SP jast takie samo w Polsce i tu i tu nie zanczy ze np. N w USA kroluje. W radiowych znakach wywolawczych tutaj prefix zaczyna sie na K (rowniez A , W)... Jest pare krajow gdzie te litery sa takie same ale jest cala masa gdzie nie sa.
Swoja droga masa rosyjskich samolotow ma oznaczenie VP- a to przeciez Kajmany...
Np. meksykanskie maszyny maja blachy: i francuskie (F-)i irlandzkie/wloskie (EI) i amerykanskie (N) a takze swoje (XA)...
Mnie tylko zastanawia Italia bo zauwazylem ze oni maja dwa rozne rodzaje rejestracji np. I-**** albo EI-***.
Pozdrawiam



alien - 07-03-2009 22:16

Swoja droga masa rosyjskich samolotow ma oznaczenie VP- a to przeciez Kajmany... V*-*** jest przykładem zaszłości historycznych w systemie znakowania samolotów. Ogólnie oznacza kolonie brytyjskie, dawne i obecne.
Jeżeli jakieś terytorium posiadające własny reg wyemancypuje się na niepodległość, często pozostaje przy starym oznaczeniu (np. VT-*** - Indie, VH-*** - Australia).
VR oraz VP, o którym wspominasz, to bardziej ogólne oznaczenie terytoriów zależnych od GB.
Kajmany to akurat VP-C**, a wśród operatorów rosyjskich najbardziej popularne jest chyba rejestrowanie maszyn na Bermudach (VP-B**).

Wszystkie te łamańce są opisane w Wikipedii: Aircraft registration - Wikipedia, the free encyclopedia


Np. meksykanskie maszyny maja blachy: i francuskie (F-)i irlandzkie/wloskie (EI) i amerykanskie (N) a takze swoje (XA)... Mnie tylko zastanawia Italia bo zauwazylem ze oni maja dwa rozne rodzaje rejestracji np. I-**** albo EI-***. Samolot zawsze nosi oznaczenia państwa, w którym jest zarejestrowany.
Linie lotnicze, w barwach których lata samolot, wcale nie muszą być jego właścicielem (leasing, wypożyczenie). A o tym, gdzie maszyna jest zarejestrowana, decyduje właściciel (albo prawo obowiązujące w państwie, w którym właściciel ma siedzibę).

Podobnie "niezgodności" możesz zaobserwować w marynarce handlowej (słynne "tanie bandery"), na drogach też. Tyle, że na drogach w skali województw (samochód w barwach krakowskiej firmy jeździ na warszawskich blachach; dlaczego? - ponieważ nie jest własnością tej firmy, ale został wyleasingowany, a towarzystwo leasingowe ma siedzibę w Wawie).

Samolot oznakowany EI-*** jest po prostu zarejestrowany w Irlandii.



Gabik - 08-03-2009 15:16
Czyli rozumiem ze np. Mexicana moze decydowac gdzie chce zarejestrowac maszyny - czy tez tylko czesc?
A wracajac do V*-*** , to kiedys Kajmany mialy VR-C a teraz maja VP-C.... Czyli jednak cos w tej historii sie zminia :) , VP-B.. to Bermudy czyli i tak region ameryki zdala od europy czy azji... Moim zdaniem rejestruja tam ze wzgedow podatkowych , a i konta bankowe sa bezpieczniejsze :mrgreen:



alien - 08-03-2009 20:38
Nie wiem, co dokładnie jest przyczyną tego, że flota użytkowana przez Mexicanę jest oprócz Meksyku zarejestrowana akurat w USA, Irlandii i Francji. I dlaczego akurat w takich proporcjach jest podzielona między te cztery kraje. Może np. towarzystwa leasingowe, do których należą samoloty, mają siedziby akurat w tamtych krajach.
O takich sprawach zawsze decyduje splot czynników prawnych i ekonomicznych, a często też politycznych.

Ważne, żeby nie tracić z oczu różnicy:
siedziba operatora - miejsce bazowania floty - siedziba właściciela/właścicieli floty - przynależność państwowa samolotów (miejsce/miejsca rejestracji)

Może to wyglądać tak jak u nas - wszystko w jednym kraju (LOT-EP-BRE-SP), ale wcale nie musi tak być.

Może wyglądać tak jak na zdjęciach:
JetPhotos.Net Photo ? VT-JEF (CN: 35162) Jet Airways Boeing 777-35RER by James Rowson
JetPhotos.Net Photo ? VT-JEF (CN: 35162) Jet Airways Boeing 777-35RER by Aaron Yan
Jet Airways wypożyczyły tego B777 na pół roku, samolot został przemalowany w barwy Turkish i praktycznie na tym kończy się jego tureckość. Bo za całą techniczną stronę eksploatacji samolotu nadal odpowiada Jet, włącznie z zapewnieniem cabin crews. Tyle, że samolot czasowo wozi paxów Turkish.

Może być jeszcze inaczej.
Np. linie lotnicze, które są spółką z siedzibą na Cyprze, mogą operować z Rosji i tam bazuje ich flota. Ale właścicielem tej floty będzie towarzystwo leasingowe z siedzibą w Luksemburgu, które zarejestrowało samoloty właśnie na Bermudach.

A wracając do VP-*** - wbrew temu, co napisałeś, taki reg niekoniecznie oznacza Kajmany. Może oznaczać Kajmany, ale nie musi. Sprawa staje się jednoznaczna dopiero w przypadku VP-C**.
Chodziło mi tylko o to, żeby nie szerzyć dezinformacji - forum czytają też dzieci, które wierzą w każde słowo.

A to, że Kajmany i Bermudy blisko są siebie, ale daleko od Rosji w sensie geograficznym, nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. Jak słusznie zauważyłeś, decyduje korzystne otoczenie prawne, pozwalające więcej zarobić.

I jeszcze jedno - w artykule w Wikipedii, który linkowałem w poprzednim poście, znajdziesz też wyjaśnienie związku znaków przynależności państwowej samolotów z radiowymi znakami wywoławczymi.